strefa opinii

Drastyczne kampanie społeczne koncernów samochodowych

Napisane przez Margareta

Ponad rok temu pojawiły się pierwsze kampanie, firmowane przez koncerny samochodowe, mające na celu zwrócenie uwagi na pewien problem. Otóż „okazuje się”, że wiele wypadków samochodowych spowodowanych jest przez kobiety, które podczas prowadzenia auta robią makijaż.

Przyjrzyjmy się zatem temu bliżej…

Zapraszam Was najpierw do obejrzenia dwóch spotów (jak mniemam dostępnych tylko na YT, nie spotkałam się z tymi reklamami w TV).

Spot firmowany przez Mini Cooper’a:

 

https://www.youtube.com/watch?v=jr_xMtOEFv8

Drugi film powstał pod banderą Volkswagena i do złudzenia przypomina coś co doskonale znamy. Vlogerka Nikkie robi to co zwykle… a jednak. Obejrzyjcie:

 

Mocne, co?

Zerknijcie teraz na plakaty podobnej kampanii, tym razem bardzo świeżutkiej, firmowanej przez KIA. Kosmetyki, które mogą zabić. Przedmioty takie jak nabój do karabinu, dynamit i mina przeciwpiechotna zmyślnie połączono z podstawowymi akcesoriami do makijażu.
Dla mnie majstersztyk, bo lubię takie kontrowersyjne zestawienia.
Ta kampania też chyba najbardziej mi się podoba. Prosta, dosadna, bez owijania w bawełnę, za to z jasnym przesłaniem : Applying makeup while driving can be deadly.
Z tym zdaniem wręcz nie można się nie zgodzić, jeśli tylko mamy choć odrobinę wyobraźni
Wracając do filmów:
Na końcu spotu Volkswagena pojawia się informacja, że the Telegraph donosi, iż ponad 500 tys. wypadków spowodowanych jest przez kobiety robiące makijaż prowadząc jednocześnie pojazd. Zauważyliście, iż nie podano w jakim czasie?
Dane z pierwszego filmu są już dokładniejsze , ponieważ podają wartości procentowe (22%) oraz kraj. W tym filmie najbardziej wkurza mnie jedno z ostatnich zdań, które mówi, iż wypadków można uniknąć jeśli tylko kobiety przestaną malować się w samochodach. Nie jest napisane, że „tych wypadków”, czy, że „wiele wypadków”. Jest po prostu „wypadków”. Jakby malowanie się podczas jazdy było jedynym powodem kolizji czy innych nieszczęsć na drogach.
Trudno mi uwierzyć też, że tak wysoki odsetek wypadków jest spowodowany przez malujące się kobiety. Nie, nie dlatego, że jestem kobietą. Co prawda, ja zawsze maluję się w łazience przed wyjściem z domu, ale sporo podróżuję samochodem i nie przypominam sobie bym widziała przynajmniej kilka kobiet, które malują się siedząc za kółkiem. No może to kwestie kulturowe… Polki przekraczając próg domu muszą wyglądać idealnie 😉 być może Meksykanki mają inaczej.
Nie mogę jednak wyzbyć się poczucia, że takie kampanie mają głębsze dno i ich głównym celem jest  zrobienie dobrego PR konkretnym markom z branży samochodowej. Taki spot niesamowicie ociepla wizerunek, pokazuje jasny przekaz „troszczymy się o Ciebie”. Jednak nie reklamują poduszek powietrznych, ABS, ESP, HGW i CHWDP czy czego tam jeszcze.
No dobra, może się czepiam, ale tak mnie naszło przy sobocie. Generalnie filmy i zdjęcia są fajnie zrobione. Każdy z nich ma ciekawy zamysł i oczywiście sam temat wart jest uwagi…Mam nadzieję, że Wy nie malujecie się za kółkiem. Bo po dupie lać będę!
Co Wy sądzicie o takich kampaniach? Potrzebne, mądre, nieważne?
  • Myślę, że warto o tym wspominać, ale kłóciłabym się z tą ilością wypadków – też naprawdę sporo jeżdżę i NIGDY nie widziałam kobiety, która malowałaby się za kółkiem. Uważam,że więcej wypadków zdarza się np. przez używanie telefonów komórkowych, pisanie SMSów, a jakoś tak o tym nie trąbią…

    • Jka najbardziej się zgadzam, bardziej niebezpieczne są smartfony, sms, FB itp.

  • Ja także nigdy nie widziałam kobiety za kólkiem, która by się malowała

  • o matko! zawału można dostać!
    aż mi ciarki przeszły.
    malowanie w aucie? ani to wygodne ani praktyczne-nawet na miejscu pasażera:) już wolę na mecie coś skrobnąć na parkingu-niż w biegu!

  • nigdy bym nawet nie pomyślała o malowaniu się za kółkiem!
    raz jak w korku stałam pomalowałam usta pomadką, ale nawet w lusterko nie spojrzałam…
    i jak tak się nad tym zastanowić więcej to tylko w takiej sytuacji widziałam żeby kobieta coś się poprawiała (w sensie stojąc w korku), ale to też nie malowała się od podstaw, tylko właśnie pomadka czy coś takiego…

    kampanie ogólnie są w porządku ale dosc sporo generalizowania w nich…

  • Nigdy by mi przeszło przez myśl by malować się w aucie.. Również nie widziałam kobiety, która za kółkiem by to robiła. Właśnie częściej widzi się osoby skupiające uwagę na swojej komórce.